Kurser og kompetenceudvikling

Her er udvalgte eksempler på kurser, som RisbjergRelation har gennemført i forskellige situationer.

Vælg ét af kurserne eller se dem som inspiration til, hvordan vi kan matche behovene i din virksomhed eller organisation.

Vi målretter alle kurser til jeres individuelle og organisationens generelle behov.

Book dit kursus online

Sammen finder vi det skræddersyede kursus, som skaber værdi for din organisation. 

Kontakt RisbjergRelation

Kursus i konflikthåndtering

Forstå og håndtér konflikter – og udnyt det positive potentiale

Et konflikthåndteringskursus der hjælper dig til at opbygge færdigheder i at løse konflikter og anvende konflikthåndtering aktivt i dagligdagen. Effekten er færre misforståelser, styrkede relationer og bedre trivsel på arbejdspladsen.

Sæt pris på din konflikt

Konflikter indeholder potentialer, som kan give nye og sundere relationer. Konflikter kan også være tidsrøvere som dræner for energi, skaber frustration og koster på bundlinjen. Om konflikter udvikler eller låser, afhænger af tilgang og måden vi vælger at gennemleve dem på.

Med enkle værktøjer kan du lære at imødegå, forstå og håndtere konflikter konstruktivt og erstatte et kortvarigt kompromis med en holdbar løsning.

Dit udbytte

Du får konkrete værktøjer til at forudse og håndtere konflikter du møder i dagligdagen, herunder indsigt i hvorfor og hvornår en situation optrapper og bliver hård. Du lærer om teknikker til at afvæbne konflikter gennem en konstruktiv kommunikation og træning i at styrke egen interaktion med andre. Du får øget din selvindsigt i forhold til egne reaktionsmønstre og roller i konfliktsituationer og opnår større forståelse for andres udfordringer og behov, som ligger bag krav og konflikter.

Kurset henvender sig til

Dig som vil være bedre til at forstå og håndtere de konflikter, der er en del af alle menneskers liv, samt ønsker grundlæggende værktøjer til at håndtere konflikter personligt, som leder samt for medarbejdere på jobbet.

Indhold

  • Konfliktens naturlove og baggrund for konflikters opståen
  • Forstå dig selv og den anden
  • Konfliktkultur og egen konfliktstil (adfærd og tilgang)
  • Dagligdagens misforståelser og potentielle konfliktområder
  • Afgrænsning af konflikttype og afdækning af årsager
  • Betydningen af kommunikation (sprog, adfærd og handlinger)
  • Indblik i ”begge vinder” filosofi
  • Grundlæggende teknikker til konflikthåndtering

Varighed

Kursus i konflikthåndtering varer to dage

 

 

Kursus i den svære samtale online

Vejen til at aflevere et vanskeligt budskab på værdsættende vis

Et praktisk og værktøjsorienteret kursus, der hjælper dig til at blive en ligeværdig og respektfuld samtalepartner og budbringer af svære emner. Effekten er at du skaber overskud hos dig selv og andre fremfor at dræne din energi.

Når det er svært at få det sagt

Nogle samtaler er vanskelige, fordi de rummer indhold, som kan være svært at formidle og have stor konsekvens for modtageren. Det gælder især samtaler med personlige emner på dagsordenen.

Årsagerne til en nødvendig medarbejdersamtale er mange. Afskedigelse, samarbejdsproblemer, misbrugsproblemer, sygdom, forskellig forståelse af, hvad der er aftalt eller hvad der er passende opførsel mv. Ofte bliver samtalen slet ikke taget- eller taget i tide. For hvordan få det sagt når blot det at tage hul på emnet kan være en barriere. Udfordringen er at gøre det alligevel – og få noget godt ud af det.

Dit udbytte

Du får konkrete værktøjer til hvordan du forbereder, gennemfører og følger op på en vanskelig samtale. Herunder indsigt og træning i effektive spørge– og lytteteknikker. Du får teknikker til at lytte ind bag de ord der bliver sagt, så du får de underliggende informationer frem i lyset. Du får viden om hvordan menneskelige og kulturelle forskelligheder påvirker kommunikationen. Du får indsigt i begrebet værdsættende samtale som tilgang til at fokusere på muligheder frem for begrænsninger.

Kurset henvender sig til

Alle i organisationen med medarbejderansvar, eller som varetager og gennemfører medarbejdersamtaler fx i forbindelse med forandringer, samarbejdsudfordringer og advarsler. Du anser evnen til at håndtere en svær samtale som en naturlig del af lederjobbet, og ønsker konkrete værktøjer til at forberede, gennemføre og opfølge samtalerne på anerkendende vis.

Indhold

  • Dit ansvar som leder – forskellen på en vanskelig og en disciplinær samtale
  • Hvornår en svær samtale er nødvendig
  • Forberedelse, gennemførelse og opfølgning, – hvad er vigtigt i de tre faser
  • Hvorfor og hvornår en situation optrappes og bliver hård
  • Håndtering af viden, du uventet får undervejs i samtalen
  • Betydningen af kommunikation – sprog, adfærd og holdning
  • Vi opfatter og forstår forskelligt – hvordan tilpasser du formidling til modtagerens behov?
  • Opmærksomhedspunkter i kommunikation med mennesker med anden kulturel referenceramme end din egen
  • Tillid og empati – skab tryghed hos modtageren
  • Rammerne for en god, åben og direkte kommunikation

Undervisningsform

Kurset gennemføres i dialogbaseret atmosfære, hvor der veksles mellem teori og øvelser i plenum og mindre grupper. Der lægges vægt på at praktisere værktøjerne med udgangspunkt i konkrete cases og deltagernes egne erfaringer fra dagligdagen. Kurset forudsætter aktiv indsats fra hver enkelt deltager.

Varighed

Kursus i den svære samtale varer typisk en dag

 

 

Svære samtaler

Vejen til at aflevere et vanskeligt budskab på værdsættende vis

Et praktisk og værktøjsorienteret kursus, der hjælper dig til at blive en ligeværdig og respektfuld samtalepartner og budbringer af svære emner. Effekten er at du skaber overskud hos dig selv og andre fremfor at dræne din energi.

Når det er svært at få det sagt

Nogle samtaler er vanskelige, fordi de rummer indhold, som kan være svært at formidle og have stor konsekvens for modtageren. Det gælder især samtaler med personlige emner på dagsordenen.

Årsagerne til en nødvendig medarbejdersamtale er mange. Afskedigelse, samarbejdsproblemer, misbrugsproblemer, sygdom, forskellig forståelse af, hvad der er aftalt eller hvad der er passende opførsel mv. Ofte bliver samtalen slet ikke taget- eller taget i tide. For hvordan få det sagt når blot det at tage hul på emnet kan være en barriere. Udfordringen er at gøre det alligevel – og få noget godt ud af det.

Dit udbytte

Du får konkrete værktøjer til hvordan du forbereder, gennemfører og følger op på en vanskelig samtale. Herunder indsigt og træning i effektive spørge– og lytteteknikker. Du får teknikker til at lytte ind bag de ord der bliver sagt, så du får de underliggende informationer frem i lyset. Du får viden om hvordan menneskelige og kulturelle forskelligheder påvirker kommunikationen. Du får indsigt i begrebet værdsættende samtale som tilgang til at fokusere på muligheder frem for begrænsninger.

Kurset henvender sig til

Alle i organisationen med medarbejderansvar, eller som varetager og gennemfører medarbejdersamtaler fx i forbindelse med forandringer, samarbejdsudfordringer og advarsler. Du anser evnen til at håndtere en svær samtale som en naturlig del af lederjobbet, og ønsker konkrete værktøjer til at forberede, gennemføre og opfølge samtalerne på anerkendende vis.

Indhold:

  • Dit ansvar som leder – forskellen på en vanskelig og en disciplinær samtale
  • Hvornår en svær samtale er nødvendig
  • Forberedelse, gennemførelse og opfølgning, – hvad er vigtigt i de tre faser
  • Hvorfor og hvornår en situation optrappes og bliver hård
  • Håndtering af viden, du uventet får undervejs i samtalen
  • Betydningen af kommunikation – sprog, adfærd og holdning
  • Vi opfatter og forstår forskelligt – hvordan tilpasser du formidling til modtagerens behov?
  • Opmærksomhedspunkter i kommunikation med mennesker med anden kulturel referenceramme end din egen
  • Tillid og empati – skab tryghed hos modtageren
  • Rammerne for en god, åben og direkte kommunikation

Undervisningsform

Kurset gennemføres i dialogbaseret atmosfære, hvor der veksles mellem teori og øvelser i plenum og mindre grupper. Der lægges vægt på at praktisere værktøjerne med udgangspunkt i konkrete cases og deltagernes egne erfaringer fra dagligdagen. Kurset forudsætter aktiv indsats fra hver enkelt deltager.

Varighed

Kursus i svære samtaler varer én dag

Interkulturelle konflikter på arbejdspladsen

Vend konflikt til følgeskab med en proaktiv tilgang til interkulturelle konflikter på arbejdspladsen

Bliv bedre til at håndtere forskellighed og navigere i konflikter i arbejdsmiljøer, der er præget af flere kulturer. Få værktøjer til at vende konflikten til følgeskab og skab bæredygtige løsninger og effektive resultater – både på bundlinjen og i samarbejdet på tværs.

Konflikter er et livsvilkår i en globaliseret verden

Med stadig flere nationaliteter på arbejdspladsen og internationale samarbejdspartnere er evnen til at arbejde sammen på tværs af kultur og værdisæt vigtigere end nogensinde.

Små misforståelser kan hurtigt starte en konflikt, men med de rette værktøjer kan du gøre forskellen på, hvordan konflikten udvikler sig, uanset om den foregår i det fysiske eller det virtuelle rum.

Vi stiller skarpt på, hvordan kommunikation, samarbejde og ledelsesstil er kulturelt bestemte, ligesom du lærer, hvordan du bedst agerer, når konflikten opstår.

Udbytte

Med afsæt i mediation som mind-set og metode lærer du, hvordan du vender modstand til følgeskab og styrker samarbejdet med og mellem andre i en interkulturel kontekst, samtidig med at du selv er tydelig og står fast.

Du får:

  • Indsigt i psykologiske mekanismer og baggrunden for konflikter: Hvorfor og hvornår optrappes en situation?
  • Værktøjer til analyse af kulturelt betinget konfliktadfærd og håndtering af interkulturelle konflikter
  • Indblik i nationale kulturdimensioner som forståelsesramme
  • Praktisk indføring i metoder og værktøjer til proaktiv konflikthåndtering på den fysiske og virtuelle arbejdsplads
  • Større forståelse for de kulturelle udfordringer og behov bag krav og konflikter
  • Øget selvindsigt i forhold til dine reaktionsmønstre og din adfærd i konfliktsituationer
  • Tips til at imødekomme de kulturelle lag i samtaler og konflikter – også i den virtuelle dialog

Kurset henvender sig til

Du er leder, projektleder eller har på anden måde interkulturel berøring i dit arbejde. Du ønsker at få værktøjer til bedre at kunne håndtere hverdagens konflikter og mange små forhandlinger på din fysiske og virtuelle arbejdsplads, så du skaber ro og følgeskab.

Indhold

  • Konfliktforståelse – definition og paradigmeskifte
  • Menneskelige forskelligheder og reaktioner under konflikter
  • Dagligdagens misforståelser og potentielle konfliktområder i rutiner/adfærd
  • Analyseværktøjer til at forstå og håndtere interkulturelle konflikter
  • Teknikker til at spotte og afvæbne konflikter gennem konstruktiv kommunikation
  • Viden om hvordan nationale kulturforskelle – og manglende forståelse herfor – kan skabe konflikter
  • Mediation som metode til håndtering af (interkulturelle) konflikter
  • Kulturelle udfordringer i online kommunikation
  • Test dine konflikt- og forhandlingsstile og tilpas disse ift. forskellige kulturer
  • Lær at stå stærkere i konflikter i din hverdag

Undervisningsform

Kurset fokuserer på at skabe en praktisk tilgang til brug i din hverdag og er dialogbaseret. Der vil være skift mellem korte teorioplæg, praktisk træning, cases, refleksionsøvelser og erfaringsudveksling blandt deltagerne. Det er en forudsætning for optimalt udbytte, at deltagerne bidrager med cases fra egen hverdag og er åbne for at inddrage egne erfaringer i dialogerne.

Varighed

Kursus i interkulturelle konflikter på arbejdspladsen løber over to dage.

Åbne kurser i samarbejde med eksterne aktører

Charlotte Risbjerg tilbyder løbende kurser i samarbejde med stærke aktører indenfor videreuddannelse som fx Dansk Projektledelse, Dansk Industri, Københavns Universitet, Folkeuniversitetet og Teknologisk Institut.

Kurserne er åbne for alle interesserede.

 

Det siger andre

”Der kommer mange gode ting frem som jeg ikke har tænkt på – så skulle have deltaget i dette for længe siden.”

Deltager på “Virtuelle møder med værdi”

”Et særdeles relevant og aktuelt emne, som jeg blev meget klogere på. Charlotte præsenterer både teori omkring emnet, men ikke mindst praktiske tips og tricks, som er lige til at bruge.”

Deltager på “Virtuelle møder med værdi”

”Charlotte er en yderst professionel indlægsholder, der virkelig brænder igennem, selv gennem skærmen.”

Deltager på “Virtuelle møder med værdi”

“Jeg hæftede mig især ved de fordele, du kom ind på – og at det kræver en god forberedelse og ikke mindst at det IKKE ”bare er business as usual, blot online”! Det er en anden måde at mødes på, som godt kan lade sig gøre og som også kan give gode og positive resultater. MEN, det kræver en bevidsthed om ”det anderledes! Og den opmærksomhed er, efter mit indtryk, ikke tilstede hos ret mange.”

Deltager på “Virtuelle møder med værdi”

”Tak for et godt oplæg – helt sikkert noget jeg vil tage mig videre herfra”

Deltager på “Virtuelle møder med værdi”

“Som skoleleder har jeg benyttet mediation som personligt værktøj i forhold til at lede en arbejdsplads med stor diversitet. Jeg benytter mig ofte af en mediator som rådgiver for at forebygge personalemæssige konfliktsituationer.”
Morten Christoffersen

skoleleder