Gør du det attraktivt at være kunde hos dig får du glade kunder! Det lyder simpelt, men hvordan sikrer du at efterleve det i alle hjørner af virksomheden og at integrere det hos medarbejderne? Engagement hos medarbejderne har afgørende betydning for kundernes valg af produkter, ydelser og forretning. Dine medarbejdere er dine ambassadører. Deres tanker, handlinger og adfærd er det, der signaleres videre til kunderne. Det, som tiltrækker kunderne og det, som skræmmer dem væk.
En case fra en af vore kunder:
Fælles mission, styrket samarbejde og gladere kunder. Det gav konkrete resultater da Clinique H satte fokus på ”Samarbejde og kundeservice”.
En ny ejer havde overtaget virksomheden og de 5 ansatte samt ansat 2 nye medarbejdere. Nu ønskede hun at styrke det interne samarbejde samt udvikle servicekulturen i virksomheden med fokus på ”kunden i centrum”.
Gennem en 3 dages virksomhedsmålrettet workshop, hjemmearbejde samt en opfølgningsplan satte RisbjergRelation fokus på kulturen, det interne samarbejde og tilgangen overfor kunderne, samt hvad det betyder for den fælles succes.
Udbytte:
Forløbet var med til at skabe et fælles fundament blandt medarbejderne og sikre en fremadrettet proces med mere ensartet tilgang til opgaver og kunder.
3 gode ting for de ansatte:
- De er blevet mere selvstændige i deres handlinger. De har hver især udviklet sig og styrket de personlige kompetencer
- Der er mere overskud pga et større overblik
- Vi er blevet et team og ikke 6 individuelle personer, der blot arbejder på samme arbejdsplads
3 gode ting for kunderne:
- Kunderne er blevet nemmere at aflæse ift. hvilken måde, vi bør møde den enkelte på
- Vi kan mærke, at der er kommet mere ro på klinikken, da vi nu bedre ved, hvad hinanden laver, og hvem der skal gøre hvad
- De yngre (unge) medarbejdere er blevet mere modne i deres måde at tale til kunderne på. De tænker mere over, hvad de siger og hvordan
Betydning for klinikken:
- Vi har fået større overskud og en mere positiv stemning, som smitter af på atmosfæren i klinikken – og det har kunderne direkte kommenteret